Hopp til hovedinnholdet

Velg innlogging

Kundeservice hos Ishavskraft – få hjelp til strømavtaler, strømregninger og mer

Velkommen til Ishavskrafts kundeservice! Her finner du svar på vanlige spørsmål om strømregninga, flytting, Ishavskraft-appen, og hvordan du kan bestille eller avslutte en strømavtale. Trenger du ytterligere hjelp, er du velkommen til å kontakte oss på telefon eller e-post, og vi vil hjelpe deg videre.

Har du andre spørsmål, ta gjerne kontakt med oss

Ring oss på 776 12 000

Send oss en mail på [email protected]

Eller vi kan kontakte deg

Ofte stilte spørsmål

Flytting
Jeg skal flytte ut. Hvordan melder jeg fra til dere?

Når du skal flytte ut kan du bruke vårt webskjema som ligger her: https://www.ishavskraft.no/privat/skjema/avslutte-avtale


Du kan selvfølgelig også ringe oss på 776 12 000, eller sende oss en e-post på [email protected]


NB. det er viktig å melde fra i god tid, siden vi tidligst kan avslutte avtalen to dager etter at vi får beskjed. Er du for sent ute kan du altså måtte risikere å betale for ekstra dager.


Jeg flytter snart inn i ny bolig. Hvordan melder jeg fra til dere?

Gratulerer med ny bolig!


Du kan bestille ny strømavtale til boligen din her.


Du kan selvfølgelig også ringe oss på 776 12 000 eller sende e-post til [email protected]


Det er fint om du har klart et målernummer, eller målepunkt-id når du tar kontakt. Finner du det ikke? si fra, så hjelper vi deg!


Strømregning
Hvorfor har jeg fått e-Faktura uten å ha bestilt dette?

eFaktura er en løsning der du automatisk godtar å få regningen fra alle bedrifter du er kunde hos levert rett i din nettbank, det vil si at så lenge du har eFaktura-avtale med én bedrift, har du det med alle.


NB. Selv om du mottar regningen i nettbanken må du selv huske å godkjenne betalingen. Har du Avtalegiro går også denne biten helt av seg selv.


Har du noen spørsmål? Ta gjerne kontakt på telefon 776 12 000 eller [email protected].



Når får jeg min første strømregning?

Du får regningene dine etter at du har brukt strømmen, det betyr at om du ble kunde i midten av juli, vil du få første regning i august.


Det er mye som skal på plass før regningen kommer til deg, så den eksakte datoen hver måned vil kunne være forskjellig. 


Normalt skal regningen være sendt mellom den 5. og 15. hver måned.


Har du noen spørsmål? Ta gjerne kontakt på telefon 776 12 000 eller [email protected].


Hvorfor er ikke strømregningen kommet ennå?

Det er mye som må på plass før strømregningen er klar, og av og til tar det noen ekstra dager. 


Vanligvis sender vi ut regningen mellom den 5. og 15 hver måned, men noen ganger er den dessverre litt tregere ut døren. Du har uansett like lang betalingsfrist.


Har du noen spørsmål? Ta gjerne kontakt på telefon 776 12 000 eller [email protected]. 

Hva består strømregningen av?

Strømregningen består for de fleste av våre kunder av to deler: Strømforbruk og nettleie.


1. Strømforbruk:


- Dette er kostnaden for den strømmen du faktisk bruker. Strømforbruket måles i kilowattimer (kWh), og kostnaden beregnes som antall kWh multiplisert med prisen på kWh


- Prisen per kWh kan variere avhengig av hvilken type avtale du har:

  • Spotprisavtale: Prisen følger strømprisen i markedet, som kan variere fra time til time. På spotprisen har du et påslag per kWh, dette fremgår som en egen linje på strømregningen.
  • Fastprisavtale: En fast pris per kWh uavhengig av hvordan spotmarkedet svinger. 



2. Nettleie: 


  • Nettleien betales til nettselskapet, som er ansvarlig for å transportere strømmen fra kraftverkene til hjemmet ditt via strømnettet
  • Nettleien består vanligvis av to deler:
  • - Fastledd: Et fast beløp du betaler hver måned for å være tilkoblet strømnettet
  • - Energiledd: En variabel kostnad basert på antall kWh du bruker. Nettleien kan variere etter forbruk og tid på døgnet.
  • Nettleien går til drift, vedlikehold og utvikling av strømnettet, samt kostnader for tap av strøm underveis.


3. Avgifter til staten: 


  • Elavgift: Dette er en avgift per kWh som går til staten. Avgiften er fastsatt av myndighetene og varierer noe etter region.
  • Moms (Merverdiavgift): De fleste betaler 25% moms på både strømforbruk og nettleie. I enkelte deler av landet, som i Nord-Troms og Finnmark, er det fritak for moms på nettleie.
  • Enova-avgift: Dette er en liten avgift som går til Enova, et statlig selskap som arbeider med energiomlegging og effektiviseringstiltak i Norge.






Kan jeg få utsatt strømregningen, eventuelt delt den opp i avdrag?

Det bør ikke være et problem. 


Du kan legge inn en utsettelse selv i Ishavskraft-appen eller på Min Side.


Om du trenger å få delt opp betalingen i avdrag, eller om du ønsker vi skal ordne utsettelsen for deg er det bare å ta kontakt på telefon 776 12 000 eller [email protected].


Hvorfor er strømregningen så høy?

Det er i utgangspunktet to ting som påvirker hvor høy strømregningen er: Pris og hvor mye strøm du har brukt.


Hvis prisen er høy, og du samtidig bruker mye strøm vil regningen øke. Dette er forskjellig fra kunde til kunde, og vi anbefaler at du tar kontakt med vårt kundesenter om du ønsker utdypende svar og kanskje hjelp med å få redusert forbruket. 


Du kan også få oversikt over forbruket i Ishavskraft-appen.


Har du noen spørsmål? Ta gjerne kontakt på telefon 776 12 000 eller [email protected]. 




Hvorfor kan ikke jeg velge hvilke kontoer som avtalegiroen skal trekkes fra når jeg har flere avtaler?

Våre systemer lar oss dessverre ikke trekke fra forskjellige kontoer, og vi må holde oss til kun en konto per kunde.


Har du noen spørsmål? Ta gjerne kontakt på telefon 776 12 000 eller [email protected]. 

Hvorfor finner jeg ikke e-Fakturaen i nettbanken?

Når du har eFaktura finner du regningen i forfallsregisteret frem til den er betalt. Etter dette vil den ligge i eFaktura-arkivet i nettbanken din.


Du kan også finne kopi av regningen i Ishavskraft-appen.


Har du noen spørsmål? Ta gjerne kontakt på telefon 776 12 000 eller [email protected]. 


Jeg får nettleie og strøm på to forskjellige regninger. Hvorfor?

Vi har avtale med de fleste store nettselskapene om å kunne levere både strøm og nettleie på samme regning. 


Dessverre er det noen vi ikke har avtale med. Da vil du motta en regning fra oss med ditt strømforbruk, og en regning fra netteieren med din nettleie.


Har du noen spørsmål? Ta gjerne kontakt på telefon 776 12 000 eller [email protected]. 

Appen
Hvor finner jeg appen deres?

Du finner Ishavskraft-appenGoogle play og i App store, eller rett i appbutikken på din telefon.


Har du noen spørsmål? Ta gjerne kontakt på telefon 776 12 000 eller [email protected].


Jeg bruker appen for første gang. Hva gjør jeg?

Når du har lastet ned appen kan du trykke på "Opprett ny bruker" og følge instruksjonene på skjermen, så kommer du fort i mål.


Har du noen spørsmål, eller trenger du veiledning? Ta gjerne kontakt på telefon 776 12 000 eller [email protected]. 

Kan jeg endre kundeopplysninger som epost og mobilnummer selv?

Ja, trykk på "mer" og "profil" i Ishavskraft-appen eller på Min Side så kan du oppdatere denne informasjonen. Her kan du også velge om du vil ha varsling om morgendagens spotpris og en del annet.


Har du noen spørsmål? Ta gjerne kontakt på telefon 776 12 000 eller [email protected].




Jeg får ikke logget på appen?

Har du opprettet en bruker i appen?


Når du åpner appen første gang må du huske å trykke på "Opprett ny bruker". Så snart dette er gjort kan du logge inn med brukernavn ved å trykke "Logg inn"


Har du noen spørsmål, eller trenger du hjelp med å opprette bruker? Ta gjerne kontakt på telefon 776 12 000 eller [email protected]. 


Jeg får beskjed om ugyldig passord/ugyldig bruker. Hva gjør jeg?

Kan du ha brukt feil passord eller feil brukernavn? 


Du kan tilbakestille passordet ditt ved å trykke på «Glemt passord?» under boksen der du kan skrive inn passordet. 


Du får da tilsendt en e-post som forklarer hva du må gjøre for å få satt et nytt passord.


Plages du eller har du noen spørsmål? Ta gjerne kontakt på telefon 776 12 000 eller [email protected]. 

Hvorfor ser jeg info om avsluttede avtaler i appen/min-side? Vil kun se mine aktive abonnement.

Mange av våre kunder ønsker å kunne se hele historen sin, inkludert gamle strømavtaler. 


På sikt vil det komme en løsning som lar deg velge hvilke avtaler som skal vises.


Har du noen spørsmål? Ta gjerne kontakt på telefon 776 12 000 eller [email protected]. 

Generelle spørsmål
Strømmen er gått. Hvordan får jeg hjelp?

Vi i Ishavskraft har dessverre ikke kontroll på selve strømnettet. Er det noe feil må du ta kontakt med din lokale netteier, så fikser de saken. 


Usikker på hvem din netteier er? Hvis du ser på strømregningen står det oppe på høyre side.





Vi har fått feil leveringsadresse på strømregningen, betaler jeg for strømmen til naboen?


Denne informasjonen får vi fra din lokale netteier. Av og til har de feil adresse registrert på en strømmåler.


Hvis du sjekker at målernummeret som står på strømregningen din er det samme som står på måleren i ditt sikringsskap, er det rett bolig du mottar regning for.


Vi skjønner at dette kan være litt forvirrende, og anbefaler at du gir beskjed til din netteier så de får rettet dette opp.


Usikker på hvem din netteier er? Det står oppe til høyre på strømregningen din.


Har du noen spørsmål? Ta gjerne kontakt på telefon 776 12 000 eller [email protected].



Jeg får ikke byttet avtale selv via appen eller min side

Å skifte avtale er dessverre ikke tilgjengelig i Ishavskraft-appen eller på Min Side, men vi jobber med å få det på plass.


I mellomtiden er det fint om du kontakter kundeservice på 776 12 000 eller [email protected] , så ordner vi dette for deg!

Hvordan kan jeg bestille strøm hos Ishavskraft?

Vi har bestillingsskjema på nett for både Fastpriser og Spotpris


Du er også hjertelig velkommen til å kontakte vår kundeservice på 776 12 000, eller [email protected] så hjelper vi deg med å få en god avtale på plass.


Hva trenger jeg å vite om strømstøtte?

Strømstøtten er en ordning innført av Regjeringen for å hjelpe i perioder med ekstremt høye strømpriser.


Strømstøtten blir automatisk trukket fra nettleie-delen av regningen din. Det er din lokale netteier som håndterer strømstøtten på vegne av myndighetene. 


Hvis du har strøm og nettleie på samme regning, vil du finne strømstøtten på strømregningen din fra oss. Har du ikke det, vil du finne strømstøtten på regningen fra nettselskapet ditt.


Foreløpig beregnet strømstøtte vil du kunne se i Ishavskraft-appen. Vær obs på at dette er et estimat. Du får strømstøtte hvis den månedlige snittprisen i prisområdet ditt overstiger 73 øre/kWt eks. mva. Fra 01.01.2025 øker dette til 75 øre.


Du kan lese mer info om strømstøtten på regjeringen sin egen side: Strømstøtte (Regjeringen.no)


Har du noen spørsmål? Ta gjerne kontakt på telefon 776 12 000 eller [email protected].


Får jeg strøm og nettleie på samme regning fra Ishavskraft?

Vi har avtale med mange av de store netteierne om å kunne levere både nettleie og strøm på samme regning til våre kunder. 


Under ser du hvem vi har avtale med:


  • Alut AS (Tidligere Alta Kraftlag) 
  • Area Nett AS (Tidligere Luostejok Nett SA og Nettinord AS/Repvåg Kraftlag SA, LeGa Nett/Nordkyn Kraftlag SA)
  • Arva AS (Tidligere Troms Kraft Nett og Nordlandsnett)
  • BKK Nett (Tidligere Kvinnherad Energi AS, Sunnfjord Energi AS og BKK Nett AS)
  • Elvia (Tidligere Hafslund nett AS, Eidsiva Nett AS og Trøgstad Nett AS)
  • Glitre Nett (Tidligere Agder Energi Nett og Glitre Nett)
  • Fagne AS (Tidligere Haugaland Kraft Nett)
  • Lucerna Nett AS (Tidligere Hammerfest Energi)
  • Noranett (Tidligere Hålogaland Kraft Nett AS og Nordkraft Nett AS)
  • Fjellnett
  • Kvam Energi
  • Linja AS (Tidligere SFE Nett AS)
  • Linea AS (Tidligere Helgeland Kraft Nett AS) 
  • Rakkestad Energi Nett AS
  • Lede AS (Tidligere Skagerak Nett AS og Hjartdal Elverk AS) 
  • Tensio TN (Tidligere NTE Nett AS)
  • Tensio TS (Tidligere Trønderenergi Nett AS)
  • Vestall AS (Tidligere Vesterålskraft Nett AS)
  • VISSI (Tidligere Ymber AS) (privat og bedrift)


Har du noen spørsmål? Ta gjerne kontakt på telefon 776 12 000 eller [email protected].